Artikler

Den gode samtale med udsatte 10-13-årige

Del

Livet for 10-13-årige roterer i høj grad omkring vennerne, skolen og fritidslivet. Udsatte børn i den alder har imidlertid ofte problemer med at få det til at fungere på netop de tre områder. En af de store udfordringer for forebyggende foranstaltninger for udsatte 10-13-årige er at få snakket om problemerne. Ny SFI-rapport beskriver fire indsatser. Se hvordan de arbejder med den gode samtale i Børnefamiliegruppen i Mariagerfjord.

Hvis det ikke rigtig fungerer derhjemme, og man samtidig har adfærdsproblemer, psykiske problemer og måske er overvægtig, så kan det være god brug for støtte. De fire indsatser, der beskrives i SFI-rapporten Forebyggende foranstaltninger 10-13 år, er godt nok forskellige, men de fokuserer alle på at få de udsatte børn integreret i en ”almindelig” hverdag. Det kan fx ske ved at hjælpe dem til fritidsaktiviteter eller få dem ud og gå til hånde for den lokale købmand i såkaldte dusørjobs.

Den gode samtale

Det er en løbende og vigtig opgave for de forebyggende foranstaltninger at få børnene til at åbne op og tale om, hvordan de har det. Børnefamiliegruppen i Mariagerfjord Kommune er en af indsatserne, der er beskrevet i SFI-rapporten. Her bruger de bl.a. det at tage børnene med på en biltur eller bruge ”Sandplay”-legeterapi for at få gang i den gode samtale med børnene. Se hvordan i filmen her:

Børnefamiliegruppen 10-13 årige Mariagerfjord Kommune

SFI-rapporten er en del af Dialoggruppeprojektet, hvor forskere og praktikere indsamler viden om forebyggende foranstaltninger for børn og unge. Udover Børnefamiliehuset i Mariagerfjord, beskriver rapporten Ådalen – Sydthy Børnehus i Thisted, Godthåbskolen i Aalborg og Lejligheden 1.th. i Aarhus. 

På baggrund af eksisterende forskning og erfaringer fra de fire indsatser har SFI’s forskere desuden samlet en række opmærksomhedspunkter for forebyggende foranstaltninger for udsatte børn i 10-13-årsalderen. Det handler bl.a. om at:

  • arbejde med børnenes kommunikation og sociale relation med andre, ikke mindst deres jævnaldrende
  • undgå isolation fra jævnaldrende ved at inkludere de udsatte aktivt i skole og fritidsaktiviteter
  • sikre at børnene ved, hvad de kan forvente kommer til at ske i foranstaltningen (bruge ”feedforward”)
  • have fokus på at skabe rammerne for en rolig og velstruktureret hverdag for børnene
  • inddrage forældrene i det forebyggende arbejde og i børnenes hverdag
  • sikre solidt samarbejde med andre aktører som skole- og fritidstilbud samt fx SSP og PPR

Dialoggruppe-projektet er bestilt af Servicestyrelsen og gennemføres af SFI i samarbejde med COWI A/S. 

Fakta

publikation Forebyggende foranstaltninger 10-13 år.
Forfattere Mette Lausten, Anne Kirstine Mølholt, Helle Hansen, Lise Heiner Schmidt, Anne-Catherine Legendre
Emner Børn og unge, Foranstaltninger for børn og unge
Forskningsemne Børn, unge og familie

Søg på sfi.dk