Livsduelighed
Udgivelsens forfattere:
- Mette Deding
- Ida Scheel Rasmussen
- Signe Lynne Boe Rayce
- Christoffer Scavenius Sonne-Schmidt
- Børn, unge og familie Børn, unge og familie
I de senere år er livsduelighed som begreb blevet almindeligt anvendt som beskrivelse af de kompetencer, der bidrager til, at børn konstruktivt kan håndtere udfordringer, så de udvikler sig positivt og bliver velfungerende voksne, der trives.
Dette notat indkredser begrebet livsduelighed, dels ved at give et bud på, hvad det vil sige at være livsduelig, og dels ved at undersøge nogle forskellige aspekter af begrebet.
Notatet indeholder tre forskellige dele: For det første gives en bred dækkende definition af livsduelighed, der gør begrebet mere operationaliserbart i en dansk sammenhæng. For det andet præsenteres en deskriptiv analyse af perspektiverne på langt sigt for børn, der starter livet med forskellige udgangspunkter i aspekter af livsduelighed – efterfulgt af, som den tredje del, nogle eksempler på, hvordan man målrettet kan arbejde med at styrke forskellige aspekter af små børns livsduelighed.
Dette notat er udarbejdet på baggrund af en undersøgelse af livsduelighed udført i samarbejde med Egmont Fonden, der har livsduelighed skrevet ind som særligt fokusområde i 2016.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Samarbejdspartnere
Egmont FondenUdgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd