Nyheder

Nyt hæfte samler forskningsresultater om folkeskolereformen

Del

Hvilke elementer i undervisning og ledelse gør en forskel for elevernes læring og trivsel? Det er det centrale spørgsmål i et nyt hæfte, udgivet i fællesskab af SFI og KORA. Hæftet samler en række resultater fra følgeforskningsprogrammet for folkeskolereformen, som Undervisningsministeriet igangsatte, da reformen blev indført i 2014.

Da folkeskolereformen trådte i kraft i 2014, igangsatte Undervisningsministeriet et stort følgeforsknings- og evalueringsprogram. Formålet er bl.a., at skoler og kommuner løbende kan lære af de erfaringer, der gøres med at implementere reformen.

I et nyt hæfte samler SFI og KORA de væsentligste resultater fra tre af de forskningsrapporter, som er udgivet i forbindelse med følgeforskningsprogrammet. Fælles for de tre rapporter er et fokus på, hvilken undervisning og ledelse på skolen, der gør en forskel for elevernes læring og trivsel. Blandt temaerne i hæftet er bl.a. bevægelse i undervisningen, lektiehjælp og faglig fordybelse, pædagogisk ledelse og forandringsledelse.

Download hæftet

Fakta

publikation Mellemtid for folkeskolen: Hvad gør en forskel i praksis?
Forfattere Mette Deding, Vibeke Normann Andersen, Trine Jørgensen
Emner Inklusion, Ledelse, Skolegang
Forskningsemne Skole og uddannelse
Kontaktpersoner

Søren Winter

Forskningsprofessor
Telefon 33 48 09 28 E-mail scw@sfi.dk

Chantal Nielsen

Seniorforsker
Telefon 33 69 77 55 E-mail cpn@sfi.dk

Søg på sfi.dk