Presse

Bedre klasseledelse øger elevernes koncentration

Del

Et kursus i anerkendende klasseledelse har en positiv effekt i forhold til især elevernes koncentration, viser et af de første danske lodtrækningsforsøg i skolesammenhæng.

Hvad virker? Og hvad virker ikke i forhold til at skabe bedre rammer for undervisning? SFI har undersøgt, om det har nogen effekt at sende lærere i indskolingen på kursus i, hvordan man leder en klasse. Og det har en signifikant positiv effekt.

”Når læreren bliver efteruddannet i anerkendende klasseledelse, så bliver eleverne en hel del bedre til at koncentrere sig,” siger professor og projektleder Anders Holm og præciserer, at koncentrationsevnen bliver 4 procent bedre end i klasser, hvor læreren ikke har været på det pågældende kursus.

Bedre læsefærdigheder hos drengene
Det er især pigerne, der bliver bedre til at koncentrere sig, mens drengene ser ud til at blive bedre læsere. Når læreren har været på kursus i anerkendende klasseledelse, scorer drengene i klassen 3 procentpoint flere rigtige svar i læsetesten.

Hvorfor, der er den forskel, svarer undersøgelsen ikke på.

Et af de første lodtræningsforsøg
Konklusionerne er baseret på et af de første danske lodtrækningsforsøg i skole-sammenhæng. En tilfældigt udvalgt gruppe lærere deltog i kurset i anerkendende klasseledelse og blev efterfølgende målt mod en gruppe lærere, der ikke deltog i kurset.

”Så det er på et ret højt evidensniveau. Enhver forskel mellem de to grupper kan tilskrives effekten af interventionen,” siger Anders Holm.

1.160 elever og 52 lærere fra 22 skoler fordelt i hovedstadsområdet deltog i undersøgelsen, der er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd.

Fakta

publikation Effekter af klasseledelse på elevers læring og trivsel
Forfattere Maria Keilow, Mette Friis-Hansen, Rune Kristensen, Anders Holm
Emner Skole og uddannelse, Ledelse
Forskningsemne Skole og uddannelse
Kontaktperson(er)

Mette Deding

Forskningschef
DIREKTE 33 48 08 85 E-MAIL mcd@sfi.dk

Søg på sfi.dk