Presse

Gode læsere klarer sig bedst - for det meste

Del

SFI har opsøgt knap 1.900 unge, der som 15-årige i 2000 deltog i PISA-testen. Nu er de voksne, og udviklingen i deres færdigheder hænger bl.a. sammen med, hvordan de har brugt deres tid siden skolen. De, der læste bedst i skolen, er også generelt de bedste læsere som voksne – men der er undtagelser.

Jo bedre man læste som 15-årig, des mere sandsynligt er det, at man også er en god læser som 27-årig. Og jo bedre man læser, des mere sandsynligt er det, at man har taget en uddannelse i de mellemliggende år.

Det er konklusionen i en ny SFI-rapport, hvor 1.881 tidligere deltagere i PISA 2000 er blevet geninterviewet og har fået testet deres læsefærdigheder på ny. Interviewene er gennemført i 2011/12, hvor deltagerne var 27 år.


Bevægelse i færdighederne

De unges færdigheder har dog udviklet sig forskelligt. Nogle af dem, der var rigtigt gode (eller ringe) læsere som 15-årige er knap så gode (eller ringe) 12 år senere, sammenlignet med hele deres årgang. Det hænger bl.a. sammen med, hvordan de unge har brugt deres tid siden skolen.

Navnlig unge, der har taget en videregående uddannelse, har oplevet en positiv udvikling i deres læsefærdigheder – sammenlignet med dem, der som 27-årige alene har en grundskole- eller erhvervsuddannelse. For unge, der har fået langvarig overførselsindkomst, udvikler færdighederne sig mindre positivt. 


Svage læsere kan flytte sig

Det er altså en fordel at have gode læsefærdigheder med sig fra skolen, men færdighederne forudbestemmer ikke de unges forløb. Blandt de svageste læsere i skolen har knap halvdelen således taget en erhvervsuddannelse og hver femte en videregående uddannelse.

Undersøgelsen er finansieret og muliggjort af et samarbejde mellem Under-visningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet samt Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.

Fakta

publikation Fra 15 år til 27 år
Forfattere Anders Rosdahl
Emner Skole og uddannelse, Kompetencer
Forskningsemne Skole og uddannelse

Søg på sfi.dk