Presse

Hellere tilbage til arbejdet end stor erstatning

Del

Årligt kommer næsten 60.000 danskere til skade på jobbet. Langt de fleste af dem ønsker først og fremmest at blive raske og få arbejdsevnen igen og har mindre fokus på at få en så stor erstatning som muligt.

Mindre end 10 pct. af de skadelidte går efter en så høj erstatning som muligt fremfor at komme tidligt tilbage i arbejde, viser ny undersøgelse fra SFI. ”Resultaterne peger på, at der i en vis, men ikke omfattende grad, er tale om det, man kan kalde strategisk adfærd hos de skadelidte. Det vil sige, at de skadelidte strategisk går efter en stor erstatning. De er derimod interesseret i en hurtig bedring, selv om det måske kan påvirke erstatningens størrelse negativt,” forklarer Henning Bjerregård Bach, seniorforsker på SFI.

Forsikringsselskaber nedbringer ventetiden

Fire ud af ti ulykkesramte får deres behandling betalt af et forsikrings- eller pensionsselskab. Selskaberne kan af økonomiske årsager være interesserede i at fremskynde behandlingen af skadelidte. Det kan de gøre ved at tilbyde betalt behandling på fx privathospitaler, hvor der er ingen eller meget kort ventetid. Ventetiden kan ellers variere fra 2,8 måneder til 5,5 måneder. ”Det er første gang, vi har et samlet overblik over, hvor stor en andel af de skadelidte der får deres behandling betalt af et forsikrings- eller pensionsselskab. Resultaterne viser, at det foregår i et vist omfang, og det stemmer fint overens med, at langt de fleste skadelidte ønsker hurtig afklaring angående helbredelse og arbejdsevne,” forklarer Henning Bjerregård Bach.

Penge er ikke alt

Det er først og fremmest usikkerheden om helbredelse, arbejdsevne og førlighed, der er årsag til den psykiske belastning af den skadelidte. Usikkerheden om størrelsen på en eventuel erstatning spiller en mindre rolle. ”At størrelsen på erstatningen betyder mindre for den psykiske belastning, stemmer fint overens med, at vi kun i begrænset omfang har kunnet registrere strategisk adfærd mht. at få så stor en erstatning som muligt,” siger Henning Bjerregård Bach.

Undersøgelsen er bestilt og finansieret af Beskæftigelsesministeriet.

Fakta

publikation Skadelidtes reaktion på en verserende arbejdsskadesag
Forfattere Henning Bjerregaard Bach
Emner Arbejdsmarkedet, Helbred, Sygefravær, Sygefravær
Forskningsemne Beskæftigelse og arbejdsmarked

Søg på sfi.dk