Rapport
Betingelser for børns sociale ansvar
Udviser børn ansvarlighed over for andre børn? Hvem og hvordan lærer nutidens børn at føle ansvar over for et fællesskab? Og er der forskel på, hvad børn lærer om ansvar i skolen, i den organiserede fritid og hjemme i familien? Det er nogle af de spørgsmål, denne rapport søger at besvare. Resultaterne er baseret på deltagerobservation i skole og fritidsliv samt på kvalitative interview med 11-12-årige børn, deres forældre, deres lærere samt udvalgte voksne fra børnenes fritidsaktiviteter.
På trods af, at der både blandt forældre, i skolen og i samfundet i øvrigt i stigende grad sættes fokus på det civile samfunds sociale rolle, peger rapporten på, at der i praksis ikke i nævneværdigt omfang stilles krav til børn om at stille sig socialt til rådighed for børn, der er marginale i fællesskabet. Socialt ansvar udøves kun, hvis børnene selv har lyst. Derudover bekræfter rapporten i lighed med andre undersøgelser på området, at skolen og de sociale fællesskaber i skolen spiller en afgørende rolle for børnenes sociale trivsel.
På trods af, at der både blandt forældre, i skolen og i samfundet i øvrigt i stigende grad sættes fokus på det civile samfunds sociale rolle, peger rapporten på, at der i praksis ikke i nævneværdigt omfang stilles krav til børn om at stille sig socialt til rådighed for børn, der er marginale i fællesskabet. Socialt ansvar udøves kun, hvis børnene selv har lyst. Derudover bekræfter rapporten i lighed med andre undersøgelser på området, at skolen og de sociale fællesskaber i skolen spiller en afgørende rolle for børnenes sociale trivsel.
Forfattere |
Connie Carøe Christiansen Pernille Hohnen |
Udgivelsesdato | 12.01.2002 |
Udgiver | SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd |
Sprog | Dansk |
ISSN | 1396-1810 |
ISBN | 87-7487-679-1 |
Sidetal | 178 |
Publikationsnr. | 02:4 |
Forskningsemne
Denne publikation hører under
Børn, unge og familie, Skole og uddannelse
emneord:
Dagtilbud, Familiemønstre, Familiebaggrund, Skolegang, Social arv