Rapport 8. AUG 2014
De aldersopdelte fokusområder i ICS
Udgivelsens forfattere:
- Helene Oldrup
- Anna-Katharina Højen-Sørensen
- Socialområdet
- Børn, unge og familie Socialområdet, Børn, unge og familie
Integrated Children’s System (ICS) er en socialfaglig metode, der bruges i forbindelse med børnefaglige undersøgelser og handleplaner.
ICS-metoden er funderet i teoretisk og forskningsbaseret viden om børns udvikling og trivsel og består bl.a. af hjælperedskabet ’de aldersopdelte fokusområder’, der oplister en række fokuspunkter, der kan være relevante at afdække.
Formålet med denne rapport er at opdatere og kvalificere fokuspunkterne i de aldersopdelte fokusområder ud fra en indsamling og gennemgang af nyere forskningsbaseret viden.
Den nyeste forskning viser bl.a., at forhold som bolig, økonomi og lokalmiljø spiller en stor rolle for børnenes trivsel. Der er desuden kommet mere fokus på at inddrage barnets ønsker og perspektiver i det socialfaglige arbejde med udsatte familier, og begge disse forhold er indarbejdet i fokusområderne.
ICS-metoden er funderet i teoretisk og forskningsbaseret viden om børns udvikling og trivsel og består bl.a. af hjælperedskabet ’de aldersopdelte fokusområder’, der oplister en række fokuspunkter, der kan være relevante at afdække.
Formålet med denne rapport er at opdatere og kvalificere fokuspunkterne i de aldersopdelte fokusområder ud fra en indsamling og gennemgang af nyere forskningsbaseret viden.
Den nyeste forskning viser bl.a., at forhold som bolig, økonomi og lokalmiljø spiller en stor rolle for børnenes trivsel. Der er desuden kommet mere fokus på at inddrage barnets ønsker og perspektiver i det socialfaglige arbejde med udsatte familier, og begge disse forhold er indarbejdet i fokusområderne.
Udgivelsens forfattere
- Helene OldrupAnna-Katharina Højen-Sørensen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd