Andet 18. DEC 2015
Opfølgende økonomisk analyse af projektet ”Efteruddannelse af lærere i indskolingen” (ELI)
Udgivelsens forfattere:
- Anna Amilon
- Agnete Aslaug Kjær
- Esben Anton Schultz
Dette notat undersøger omkostningseffektiviteten og de langsigtede individuelle gevinster for et kursus i klasseledelse for lærere i indskolingen. Analyserne viser, at kursets omkostningseffektivitet, dvs. omkostningen for at forbedre elevernes koncentrationsevne med én effektenhed, var 2.700 kroner. De langsigtede gevinster for de deltagende elever blev beregnet på basis af estimat fra forskningslitteraturen for sammenhængen mellem koncentrationsevne i barndommen og fremtidigt uddannelsesniveau samt for sammenhængen mellem uddannelsesniveau og disponibel indkomst. Beregningerne viser, at de individuelle gevinster varierer meget, afhængigt af hvilke antagelser, de baserer sig på (fra ca. 85 kr. per elev til over 18.000 kr. per elev). Det brede interval viser, hvor svært det er at gøre præcise beregninger for interventioner, der retter sig mod skoleelever, hvor de potentielle økonomiske gevinster først vil opstå langt ind i fremtiden. Selv i det mest konservative scenario overstiger de samlede gevinster på individniveau dog omkostningerne ved at gennemføre interventionen, og interventionen har potentiale for at have store positive effekter for de berørte elever. Konklusionen er, at interventioner rettet mod pædagogisk personale og dermed de elever, som de underviser, potentielt kan have store gevinster til forholdsvis lave omkostninger.